PROGRAM KOŁA PRZYRODNICZEGO

 PSP W BOGUCINIE

2000/2001r.

 

WSTĘP

 

Od kilku lat organizuję w szkole akcje „Sprzątanie Świata”. Uczestniczyłam również w spotkaniu z panią Mirą Stanisławską - Meysztowicz organizatorką akcji na terenie Polski, której głównym celem jest propagowanie idei ochrony przyrody, postaw proekologicznych i prozdrowotnych.

         Aby w naszej szkole działalność tego typu rozszerzyć, postanowiłam założyć koło przyrodnicze, tym bardziej, że wiedzę z zakresu ekologii staram się systematycznie przekazywać na lekcjach przyrody.

         Systematyczna praca koła da uczniom możliwość zaznajomienia się
z zasadami ochrony przyrody, rozbudzi zainteresowania tymi problemami
i wyrobi nawyk poszanowania przyrody w każdej okoliczności.

 

 

 

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

 

1.     Program przeznaczony jest dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej.

2.     Praca koła odbywać się będzie według planu pracy, w wolnym czasie ucznia i nauczyciela.

3.     Spotkania odbywać się będą raz w tygodniu – 1 godzina.

4.     Liczebność grupy – do 15 osób.

5.     Zadania programowe będą koncentrowały się wokół najbliższego otoczenia szkoły.

6.     Rezultatem działalności koła powinno być wykształcenie u ucznia wrażliwości na piękno przyrody, a jednocześnie umiejącego z nią współdziałać i rozsądnie gospodarować jej zasobami.

 

 

 

 

 

 

CELE PROGRAMU

 

-         pogłębienie wiedzy o środowisku przyrodniczym własnego regionu;

-         dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie;

-         kształtowanie aktywnej postawy w działaniu na rzecz ochrony środowiska;

-         wdrażanie kultury ekologicznej podczas codziennych czynności, zachowań w domu, szkole, miejscu odpoczynku;

-         przeprowadzanie prostych badań oceniających stan środowiska;

-         poszanowanie organizmów żywych i utrzymanie środowiska w należytej czystości;

-         dostrzeganie zależności między człowiekiem a przyrodą;

-         oszczędzanie i racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody;

-         przestrzeganie zasad zrównoważonego rozwoju;

-         kształcenie umiejętności wykorzystania swojej wiedzy do rozwiązywania problemów ekologicznych;

-         propagowanie stylu życia zgodnego z naturą;

-         określanie wzajemnych relacji między poszczególnymi elementami środowiska;

-         rozpoznawanie roślin i zwierząt;

-         wdrożenie do współpracy w zespole.

 

 

 

 

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

 

1.     Dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu.

2.     Pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez obserwację organizmów
w ich naturalnym środowisku.

3.     Dbanie o czystość i estetykę najbliższego otoczenia.

4.     Pomaganie zwierzętom przetrwać trudny okres zimy.

5.     Uczestniczenie w konkursach, imprezach proekologicznych
i prozdrowotnych.

6.     Promowanie zdrowego trybu życia.

7.     Planowanie i aktywne uczestniczenie w działaniach proekologicznych.

8.     Znajomość obiektów i obszarów chronionych we własnym regionie.

 

 

 

 

FORMY I TECHNIKI PRACY

 

W celu zorganizowania pracy i zachęcenia dzieci do wstępowania
w szeregi koła będę stosowała metody aktywizujące. Do najczęściej stosowanych form pracy będą należeć: konkursy, gazetki, kąciki przyrodnicze, wycieczki, prezentacje, ankiety, prowadzenie hodowli, prace społecznie użyteczne, spotkania z ciekawymi osobami.

 

 

 

 

SPOSOBY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ

 

1.     Pochwały.

2.     Całoroczna działalność będzie oceniana przez opiekuna na koniec roku. Oceniane będzie:

-         zaangażowanie;

-         aktywność;

-         pomysłowość;

-         przejawianie inicjatywy;

-         umiejętność samodzielnego zdobywania informacji;

-         uczestnictwo w konkursach;

-         dzielenie się swoją wiedzą;

-         umiejętność pracy w grupie.

 

Za aktywną postawę uczniowie otrzymają nagrody i dyplomy.

 

 

 

 

EWALUACJA PROGRAMU

 

Ankieta skierowana do członków koła (pomoże sprawdzić efektywność prowadzonego programu i dokonać ewentualnych zmian).

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

 

 

L.P.

HASŁO PROGRAMOWE

ZADANIE DO REALIZACJI

TERMIN

1.

Zadania organizacyjne

1.Opracowanie planu pracy koła.

2.Założenie i prowadzenie kroniki koła.

3.Podsumowanie całorocznej pracy.

 

Wrzesień

Cały rok

Czerwiec

2.

Propagowanie idei ochrony przyrody

1.Zapoznanie z czasopismami o tematyce ekologicznej i przyrodniczej.

2.Przygotowanie imprez artystycznych i konkursów z okazji Dnia Ziemi.

3.Wyświetlanie filmów przyrodniczych i dyskusja na ich temat.

4.Popularyzacja działalności koła poprzez gazetkę ścienną.

5.Wykonywanie techniką origami elementów przyrody – wystawka prac.

 

Kwiecień

 

Marzec

 

Luty

 

Cały rok

 

Marzec

3.

Praktyczne działania na rzecz ochrony środowiska

1.Prowadzenie akcji „Dokarmiamy zwierzęta zimą”.

2.Porządkowanie terenu wokół szkoły.

3 Naprawa starych i wykonanie nowych karmników.

4 Zbieranie surowców wtórnych.

5.Wyszukiwanie i sprzątanie „dzikich wysypisk śmieci”.

6.Badanie czystości wód.

Listopad – Marzec

Październik

Listopad

 

Cały rok

Kwiecień- Maj

Cały rok

 

4.

Poznawanie i promowanie walorów przyrodniczych Puszczy Kozienickiej

1.Wycieczka do pomnika przyrody w Bogucinie – jałowiec.

2.Formy ochrony przyrody – wycieczka do rezerwatu „Krępiec”.

3.Zwiedzamy Izbę Dydaktyczno –  Muzealną w Augustowie.

 

Wrzesień

 

Czerwiec

 

Maj

5.

Organizowanie konkursów

1. „Jesienny bukiet” – konkurs na bukiet wykonany z kolorowych liści drzew.

2.”Stroik zamiast choinki” – konkurs świąteczny.

3.„Konkurs na hasło ekologiczne”.

4. „Bajkowa postać” z surowców wtórnych - konkurs.

5.Konkurs wiedzy o Kozienickim Parku Krajobrazowym.

 

Październik

 

Grudzień

 

Kwiecień

Luty

 

Maj

 

6.

Udział w imprezach edukacyjno przyrodniczych

1. „SPRZĄTANIE ŚWIATA”.

2. „DZIEŃ BEZ TELEWIZORA”.

3. „ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ PAPIEROSA”.

4. „DZIEŃ ZIEMI’.

 

Wrzesień

Listopad

Listopad

Kwiecień

7.

Obserwacje przyrodnicze

1.Obserwacje pierwszych zwiastunów wiosny.

2.Obserwacje fenologiczne – zmiany barw roślin, kolejności opadania liści z drzew i krzewów.

3.Wędrówki tropami zwierząt.

4.Opieka nad roślinami doniczkowymi.

5.Zbiór roślin, suszenie i wykonywanie zielników.

 

Marzec

 

Wrzesień-Październik

 

Styczeń

Cały rok

Czerwiec

8.

Troska o zdrowy tryb życia w harmonii z przyrodą

1.Wpływ nikotyny i alkoholu na zdrowie człowieka – spotkanie z pielęgniarką.

2.„Czy wiesz, co jesz” – propagowanie zdrowej żywności?

3.„Żyj zdrowo” – rozgrywki sportowe promujące aktywną formę odpoczynku.

 

Listopad

 

Kwiecień

 

Czerwiec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANKIETA EWALUACYJNA

 

 

Podkreśl odpowiedź, którą uznasz za słuszną

 

 

1. Czy udział w zajęciach koła pobudził twoją aktywność i chęć działania na rzecz najbliższego środowiska?

 

TAK                RACZEJ TAK            CZĘŚCIOWO                        NIE

 

2. Czy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystasz w praktyce?

 

TAK                RACZEJ TAK            CZĘŚCIOWO                        NIE

 

 

3. Czy będziesz segregował śmieci i zachęcał do tego innych?

 

TAK                RACZEJ TAK            CZĘŚCIOWO                        NIE

 

4. Czy będziesz promował walory przyrodnicze najbliższej okolicy?

 

TAK                RACZEJ TAK            CZĘŚCIOWO                        NIE

 

5. Czy w przyszłym roku szkolnym będziesz pracował w kole przyrodniczym?

 

 

TAK                RACZEJ TAK            CZĘŚCIOWO                        NIE

 

 

 

 

Dziękuję

 

 

 

 

Danuta Pawlik – nauczycielka przyrody